31. Brainstorming (Sumbangsaran)
Cara yang terbaik untuk mendapatkan idea-idea yang bernas daripada murid
32. Exit Cards( kad Keluar)
Untuk refleksi contoh yang lain
a) Light Bulb ( Mentol) – Apakah satu perkara baharu yang saya pelajari hari ini
b) Bin, Bring, Bag – Bin ( Bakul ) – apa yang saya perlu hapuskan/keluarkan.
c) Bring – Apa yang perlu saya bawa untuk berkongsi bersama kumpulan saya
d) Bag – apa yang saya suka/bangga
33. Classification ( Klasifikasi)
Menampal kata kunci atau soalan di dinding di beberapa tempat.Murid dikehendaki berdiri d imana-mana tempat yang terdapat soalan yang mereka suka /setuju
34. What Matters ( Apa yang penting)
Satu teknik menjawab soalan yang diberi-murid bergerak danmelihat serta cuba untuk memahami atau memilih jawapan-jawapan yang sesuai yang ditampal di sekitar mereka.
35. Personal Learning Experiences (Pengalaman Peribadi)
Murid dikehendaki berkongsi pengalaman peribadi mengenai isu/topik yang dibincangkan
36. Think – Pair – Share (Fikir-Pasang – Kongsi)
a) murid dikehendaki memikirkan topik / soalan yang diberi secara individu
b) Murid dikehendaki berbincang dengan rakan / pasangan
c) Mereka perlu berkongsi maklumat /hasil perbincangan dengan pasangan lain/kumpulan/kelas
37. Diamond Ranking ( Susunan Berlian )
9 keping kertas/kad disusun dalam bentuk berlian (1-2-3-2-1).Strategi ini digunakan untuk menunjukkan / menentukan susunan mengikut kepentingan idea/isu / isi pada pandangan murid
38. Story Books (Buku Cerita)
Penggunaan buku cerita kanak-kanak dalam kelas yang lebih dewasa dapat memberi peluang kepada mereka berbincang dan membuat refleksi.
39. Party (Pesta)
Mewujudkan suasana “berpesta” dan berbincang tentang topiktopi yang disediakan di atas kad-kad yang ditampal di sekeliling bilik / dewan atau diletakkan di atas meja atau di lantai
40. Games (Permainan )
No comments:
Post a Comment