61. Chart and Share (Catat dan kongsi)
Borang chart and share diberikan kepada murid dan mereka berbincang dan mengisi borang serta berkongsi maklumat/idea dengan kumpulan yang lain.
62. Table Cloth (Alas Meja)
Guru menyediakan soalan di atas kertas yang besar yang diletakkan di atas meja. Murid bergilir-gilir untuk menulis jawapan mereka di atas kertas tersebut
63. Colaboration (Kolaborasi)
Murid diberi tugasan untuk disiapkan mengikut kumpulan dan mereka mesti bekerjasama dengan kumpulan lain untuk melengkapkannya/menyiapkan
64. Stretch to Sketch (Lukis mengikut kreativiti)
Guru memberi arahan/maklumat untuk membantu murid melukis (secara individu) tetapi mereka juga dikehendaki menggunakan kreativiti masing-masing untuk berbuat demikian. Hasil kerja murid ditampal dan guru akan membuat pengiktirafan/hadiah kepada lukisan yang paling kreatif.
65. Drawing Posters ( Melukis Poster)
Berdasarkan arahan/maklumat yang diberi murid melukis poster secara berkumpulan tanpa menggunakan ayat/perkataan
66. Thumb Up (IsyaratTangan)
Satu cara guru menilai pelajar apabila ditanya soalan. Murid memberi isyarat tangan seperti berikut :
a) Thumb Up – Bagus / faham
b) Thumb Middle – Kurang Faham /Kurang Pasti
c) Thumb Down – Tidak faham
67. Compass Point ( Tanda kompas)
Selepas PdP guru mengedar borang untuk diisi oleh murid secara individu.
a) Excited – seronok
b) Worriesome – Risau
c) Need To Know – Ingin Tahu
d) Suggestions - Cadangan
68. Examples ( Contoh )
Guru menggunakan contoh yang baik dalam PdP untuk mengukuhkan kefahaman pelajar
69. Personal Action Plan ( Pelan tindakan peribadi)
Setiap murid dikehendaki membuat pelan tindakan peribadi mereka sendiri mengenai topik/isu tertentu. Contoh
a) Segera
b) 1 Bulan
c) 6 bulan
70. Traffic Lights ( Lampu Isyarat)
Satu cara penilaian kendiri di awal, semasa atau di akhir PdP. 3 warna digunakan.
a) Green – (Hijau ) Saya yakin saya tahu
b) Yellow – (Kuning ) Rasa-rasa saya tahu
No comments:
Post a Comment