Wednesday 28 August 2019

Guru merupakan tunjang terpenting dalam sistem pendidikan negara



Guru merupakan tunjang terpenting dalam sistem pendidikan negara. Menjadi guru yang sentiasa peka dengan perkembangan semasa, mengadaptasi kepentingan teknologi dalam menyampaikan ilmu dan mengukuhkan pengetahuan dari masa ke masa merupakan ciri-ciri yang harus ada pada setiap guru di negara ini.

Hari ini saya berada di Persidangan Penyelidikan dan Inovasi Pendidikan Kebangsaan Keempat dan Pesta Buku Institut Pendidikan Guru yang diadakan di Institut Pendidikan Guru (IPG) Kampus Pulau Pinang.

Saya melihat persidangan seperti ini menjadi wadah penting untuk mempersiap guru-guru ke arah budaya pendidikan dan pembelajaran yang berteraskan kaedah terkini dan berpaksikan kemajuan teknologi.
Pesta Buku IPG yang diadakan bersekali dengan persidangan ini juga amat bermanfaat kerana berjaya mengumpulkan penulis dalam kalangan pensyarah dan pelajar di 27 Kampus IPG seluruh negara yang bakal memberikan faedah termasuk dari sudut bahan rujukan kepada bidang pendidikan negara.

Pembacaan, penyelidikan dan inovasi merupakan teras kepada usaha berterusan untuk membentuk warga pendidikan yang memiliki kemantapan pemikiran dan ilmu untuk mengukuhkan sistem pendidikan negara.

source https://www.facebook.com/DrMaszleeMalik/photos/a.572828452788432/3073338602737392/?type=3

No comments:

Post a Comment

Artikel Pilihan

Frog VLE Ibu Bapa - URL Penting untuk disimpan