Wednesday 28 August 2019

Pada hari ini saya berada di Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Tanjong, Pulau Pinang untuk merasmikan sambutan bulan kemerdekaan di sekolah berkenaan.



Pada hari ini saya berada di Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Tanjong, Pulau Pinang untuk merasmikan sambutan bulan kemerdekaan di sekolah berkenaan. Gembira saya melihat anak-anak, guru-guru dan seluruh kakitangan sekolah mempamerkan kesungguhan mengenang detik-detik penting pembentukan negara yang kita cintai ini.

Ogos menjadi bulan penting untuk kita mengenang sejarah panjang kemerdekaan negara. Perjuangan dan pengorbanan yang ditumpahkan pemimpin dan pejuang terdahulu harus kita jadikan semangat dan azimat buat kita meneruskan kesinambungan penting membina dan membangunkan negara yang kita cintai ini.

Baru-baru ini, KPM memperkenalkan kembali pendidikan sivik di sekolah yang diajar secara rentas kurikulum. Ia memberikan anak-anak kelebihan pengetahuan lebih meluas dan melihat sivik dari pelbagai aspek yang ada.

Salah satu penekanan terpenting dalam pendidikan sivik ini ialah menyuburkan perasaan cintakan negara dan melahirkan warganegara yang bertanggungjawab terhadap negaranya sendiri.

Sehubungan itu, bertepatan dengan sambutan hari kebangsaan ini, pendidikan sivik boleh digunakan sebagai salah satu kaedah untuk mendekatkan jiwa anak-anak dengan elemen patriotisme.

Menanam semangat cintakan negara dan menyuburkannya bukan sekadar hangat semasa Ogos dan September sahaja. Ia bukan satu usaha bermusim, namun ia perlu wujud secara semula jadi demi menjadikan kita benar-benar faham dan mengerti tentang erti kemerdekaan serta terus bersama-sama berusaha memainkan peranan masing-masing untuk kemakmuran negara.

Meningkatkan kualiti diri dalam bidang pendidikan, mencapai tahap terbaik dalam kegiatan kokurikulum atau membentuk diri menjadi anak yang berakhlak mulia ialah permulaan penting menjadi seorang warganegara hebat.

source https://www.facebook.com/DrMaszleeMalik/photos/a.230666793671268/3073386449399274/?type=3

No comments:

Post a Comment

Artikel Pilihan

Frog VLE Ibu Bapa - URL Penting untuk disimpan